Tweede week, di 11 maart t/m zo 16 maart - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Michèle Sijm - WaarBenJij.nu Tweede week, di 11 maart t/m zo 16 maart - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Michèle Sijm - WaarBenJij.nu

Tweede week, di 11 maart t/m zo 16 maart

Blijf op de hoogte en volg Michèle

17 Maart 2014 | Swaziland, Ezulwini

Dinsdag 11 Maart

Elke NCP heeft meestal een keer in de week 'sportdag'. Dan komen 2 mensen van All Out Africa activiteiten met de kinderen doen. Vandaag was mijn NCP aan de beurt. Het eerste uur hebben we met de kinderen allerlei spelletjes gedaan, waarbij mijn favoriet toch echt het liedje 'dance baby dance' was. Stel je jezelf alle kinderen in een kring voor. Allemaal aan het klappen en zingen.. en telkens moesten er 2 kinderen in het midden gaan dansen. Wat kunnen ze al dansen, geweldig! Na de spelletjes was het tijd voor het ontbijt en daarna namen we 7 kinderen mee die nog nooit hadden gezwommen voor hun eerste zwemles. De rest van de kinderen bleef alleen achter op school tot het middageten.

's Middags was het eindelijk tijd voor de 'Swazi Cultural Tour'. We zijn naar een museum geweest, waarbij het vooral om alle verschillende dansen en tradities in Swaziland ging. Daarna heeft de gids ons meegenomen naar zijn dorp vlakbij onze lodge. Op de weg er naar toe kwamen we langs een van de huizen van de koning waar hij jaarlijks een groot feest geeft. We zagen een paar honderd meter verder ook een enorm gebouw staan dat helemaal vervallen was. Dat bleek een huis te zijn van de oude koning. Op het moment dat er een nieuwe koning komt mag hij geen enkel oud huis gebruiken en moet hij alles opnieuw laten bouwen. Alle bestaande woningen van de oude koning worden vanaf dat moment niet meer gebruikt. Mensen in Swaziland zullen er ook niet aan denken om er in te gaan wonen omdat ze geloven dat dat ongeluk brengt. Bizar om het enorme contrast te zien tussen de krottenhuisjes en het enorme leegstaande huis. De tour was erg interessant omdat ik nu eindelijk een echt beeld kreeg van hoe de gemiddelde Swazilander leeft. Ook hebben we een bezoek gebracht aan Lucky, een hele creatieve, muzikale man. Met heel weinig middelen maakt hij schilderijen en hij speelt in een zelf gevormde band. We hebben de tour afgesloten met een braai en nadat we genoeg hadden en de restjes op tafel lieten staan, stormde een groep kinderen op het eten af. Voor ons is het bizar om te zien hoe die kinderen gelijk op het eten afrennen, andersom is het voor hun waarschijnlijk raar om te zien dat mensen niet eens al het eten opeten.

Woensdag 12 Maart

's Ochtends ben ik weer wezen werken op de NCP en 's middags hadden we voor het eerst een middag vrij om wat dingen te regelen. Meestal pakken we dan met een groep een combi naar de winkels hier verderop (5 minuutjes met de combi). Daar hebben ze een supermarkt, verschillende winkels, restaurantjes.. eigenlijk een stukje luxe in Swaziland. 'S Avonds kwam Lucky met zijn band optreden in de lodge en hadden we een klein feestje.. dansen op Swazimuziek!

Donderdag 13 Maart

Weer een ochtend op de NCP. Reece (de vrijwilliger die met mij zou samen werken op de NCP) heeft na zijn afwezigheid op dinsdag na een kater besloten dat hij liever het bouwproject wil doen, dus nadat Milou morgen vertrekt zal ik alleen op de NCP achterblijven.

's Middags hebben we onze wekelijkse vrijwilligersmeeting gehad om aan te geven of er nog verbeterpunten / vragen zijn. Ik heb gevraagd om een overdrachtsboek / ideeenboek. Op dit moment komen er vrijwilligers met veel enthousiasme hierheen, stoppen veel energie in het project en gaan dan weer weg. Alle gemaakte lesideeen verdwijnen dan en de nieuwe vrijwilligers maken alles weer zelf. Ik hoop dat het op deze manier iets makkelijker is om als nieuwe vrijwilliger alles op te pakken. Ook is het handig om te weten op welk niveau de kinderen zitten zonder eerst een week alleen te kijken in de klas. Het werd gelijk opgepakt en de boeken krijgen we per NCP morgen al, super!

's Avonds hebben we de verjaardag gevierd van Denice, een van de andere vrijwilligers die tegelijk met mij aankwam. Het was erg gezellig!

Vrijdag, zaterdag & zondag

's Ochtends weer een ochtend gehad op mijn NCP. Rond 12 uur moesten we de combi pakken omdat ik samen met 9 andere een weekendtripje had geboekt. Vrijdag hebben we meerdere mooie punten in Swaziland bezocht en reden we naar onze huisjes. Zaterdagochtend was het tijd voor de hoofdreden van het tripje: ziplinen! 's Middags hebben we nog even toeristisch gedaan en zijn we naar een glasfabriek, een markt en chocoladewinkel geweest. Tegen de avond kwamen we aan en om half 7 gingen we met een hele groep naar een 'housewarming party'. Ik heb een heerlijke avond gehad en de zondag was mijn eerste echte vrije dag, heerlijk! Eindelijk ook lekker weer in Swaziland, dus veel aan het zwembad gelegen en een afscheidsbraai gehad omdat veel mensen van de oude groep vrijwilligers naar huis of Zuid-Afrika gaan.

Nu nog een week vrijwilligerswerk in Swaziland en dan heerlijk 5 dagen vakantie in Mozambique!

• 17 Maart 2014 - 21:02

Haha super toffe foto's!

Ik mi-hi-hi-his je zo!

• 20 Maart 2014 - 15:03

Martijn:

Zo tof om bij te kunnen lezen wat je daar allemaal meemaakt - ik hoor het je ook allemaal zeggen. Dat is wel fijn, haha! Foto's illustreren dat natuurlijk ook leuk! Voor iemand die iets tegen selfies had, doe je het leuk! ;-) spreek je snel, M! XX

• 21 Maart 2014 - 20:39

Gulio:

Hahaha, jou vakantie is bijna voorbij en ik kom er nu pas achter dat je een blog bij houdt. Wat een muts ben ik !
    Veel plezier en doe niet te gekke dingen in Afrika want daar sta je onderaan de voedselketen.