Mozambique - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Michèle Sijm - WaarBenJij.nu Mozambique - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Michèle Sijm - WaarBenJij.nu

Mozambique

Blijf op de hoogte en volg Michèle

02 April 2014 | Mozambique, Inhambane

Ken je dat gevoel, dat je bang bent dat je je verslaapt omdat je eigenlijk heel veel slaap nodig hebt? En dat je daarom steeds wakker schrikt en uiteindelijk nog minder slaap krijgt dan je eigenlijk kon krijgen? Dat is de perfecte omschrijving van mijn zaterdagnacht. Nadat ik mezelf uit bed had gesleept en de rest hetzelfde had gedaan, zaten we om 6 uur in de auto. Ik met mijn enorme slaaptekort (enkel te danken aan mezelf), de 12 andere mensen van mijn groep en Bob en Wawa als gidsen van All Out Africa. De situatie in het busje was met de meest optimistische blik 'knus' te noemen. Neem daarbij de warmte en een 13 uur durende rit waarbij we steeds verder Mozambique in reden en dan heb je een beeld van mijn zondag. Hoe dieper we Mozambique in reden, hoe meer de omgeving op een plaatje uit een plakboek begon te lijken. Palmbomen, hutjes zoals je die alleen in films ziet.. Wow! Het hele leven in Mozambique speelt zich af langs de straat, van de pubs langs de weg tot de schoenenverkoper.. ik heb alles gezien. Eigenlijk heb ik de hele weg alleen maar locals gezien en pas in onze backpackerslodge in Mozambique heb ik de eerste toeristen weer gezien. Beter gezegd.. wij waren degene die aangekeken werden bij onze pauzes bij een tankstation.

Bij aankomst in Mozambique werd gelijk duidelijk waarom ze ons zo belachelijk ver Mozambique in wilden slepen.. wat een geweldige locatie! Ondanks dat het donker was zag alles er geweldig uit. De grote overdekte lounge met terras met uitzicht op zee, de huisjes nog geen minuut van de zee af, het zand, de hangmatten.. Is this heaven? Yes, it is! Een waar paradijs. Die avond zijn we vroeg ons bed in gegaan en ik ben in slaap gevallen met het geluid van de zee op de achtergrond en de wind die door mijn klamboe ging.

Maandag heb ik gebruikt om te zwemmen, te zonnen en vooral lekker uit te rusten in de loungeruimte. Ook was er gratis wifi in de lounge, dus daar heb ik de hele week veelvuldig gebruik van gemaakt. Heerlijk om weer even te kunnen skypen met de mensen thuis.

Dinsdagochtend ging ik met een aantal mensen quad rijden. Dwars door dorpjes die rechtstreeks uit gephotoshopte reclameadvertenties kwamen, langs het strand.. wauw! Ik laat de foto's in dit geval voor zich spreken. De middag heb ik weer gebruikt om heerlijk languit te liggen op de loungebanken met een muziekje op, in het gezelschap van de mensen van onze groep en wat backpackers.

Woensdag stond een kayaktrip op het programma met onze hele groep. Samen met Malin (uit Noorwegen) heb ik anderhalf uur lang een kayak gedeeld die alles deed behalve de juiste kant op gaan. Heerlijk afrikaans materiaal met een kapot besturingssysteem. Wel heerlijk om wat actiever bezig te zijn. We eindigden onze kayaktrip op een eiland met 800 mensen waar een 'chief' de leiding heeft met zijn twee vrouwen. Elk gezin had zijn eigen primitieve huisjes. Op het eiland hebben we ook onze lunch genuttigd, veel verse vis, krab en zelfs wat koude patat. Na afloop stapten we in een 'zeilboot' en na ongeveer een uur eindigden we weer op het strand waar we in de kayaks waren gestapt. Vanaf daar werden we achterin een truck weer teruggebracht naar onze opstapplek vlakbij onze lodge. 's Avonds zijn we naar een andere lodge gegaan om daar de film Last Vegas te bekijken. Na de film konden we het zwembad in de lodge ook niet weerstaan. Na een aantal dagen zwemmen in de zee en vooral het gevoel van zand de hele dag, is een zwembad heerlijk!

Donderdag was het tijd voor de ocean safari. We stapten in een kleine speedboat en al stuiterend voeren we langs drie verschillende eilanden met als hoofddoel het vinden van de whale shark. Helaas hebben we die uiteindelijk niet gevonden. Balen, nu moet ik nog eens terug naar Mozambique. ;) Wel hebben we drie humpbackdolphins (sousa dolfijnen) gezien. Op het moment dat we het water in doken met onze snorkels waren ze echter gelijk verdwenen. Ik heb me echter laten vertellen dat ik in Zuid-Afrika nog genoeg dolfijnen ga zien, dus ik ben benieuwd! Bij het laatste eiland hebben we nog een half uur gesnorkeld. Ik heb niet veel interessants gezien, maar het was al heerlijk om te liggen in het water en te staren naar de vissen. Heel rustgevend! Na het half uur moesten we de boot weer inklimmen. Op dat moment leken we meer op een groep gestrande walrussen dan een groep toeristen, erg charmant was het niet. Helaas was dat alweer het einde van onze ocean safari en we werden teruggebracht naar het strand vlakbij onze lodge.

Van de vorige groep hoorden we dat de Mozambiqueweek vooral veel feesten was, maar wij zijn blijkbaar in een totaal andere periode aangekomen. Naast onze groep waren er misschien nog 10 andere backpackers en dat was het wel. Donderdagavond hebben we er zelf maar een afscheidsfeestje van gemaakt.

Vrijdagochtend heb ik samen met Kathy (Australië), Jolanda en Denice (Nederland) een surfles genomen. De golven waren erg laag en we hadden de surfleraar nodig om uberhaupt een golf te kunnen pakken. Na heel veel vallen, kopje ondergaan, water inslikken en weer opkrabbelen was ik uiteindelijk trots op mijn laatste golf.. ik bleef staan, haha! Zeker voor herhaling vatbaar, al heb ik hierin helaas niet mijn verborgen talent gevonden. Na een relaxte middag hebben we afscheid genomen van Malin, zij gaat haar project in Mozambique doen. Die avond zijn we redelijk op tijd ons bed in gegaan omdat we zaterdagochtend weer om 4 (ja, 4.. dit is geen typfout) uur zouden vertrekken. Zo zouden we volgens Bob de extreme hitte voorblijven. Zo gezegd, zo gedaan en zaterdagochtend om 4 uur hebben we afscheid genomen van het heerlijke doch zeer zanderige Mozambique. Tijdens de rit zelf ben ik zelfs een uur of 2 in slaap gevallen (een unicum voor mij)! Laat ik dit verhaal niet langer maken dan nodig is, rond een uur of 5 kwamen we weer thuis aan. Precies tijd genoeg om mijn koffer gedeeltelijk uit te pakken (leven uit een koffer went al bijna), avondeten te nuttigen, om vervolgens de gemiste feestvreugde uit Mozambique in te halen. In de lodge waren twee Zuid-Afrikaanse backpackers en samen met het grootste deel van onze groep en de Zuid-Afrikanen zijn we naar een feest geweest in Pub & Grill. Het was gelijk het afscheidsfeest van Claudia, Denice en Alex want die zouden maandag alweer vertrekken. Het was een heerlijke avond en de zondag hebben we gebruikt als dag om aan het zwembad te liggen. Het perfecte einde van een geweldige vakantieweek!

Morgen ga ik weer terug naar mijn NCP, Doris uit Zwitserland zal dan met me meegaan omdat zij niet alleen wilde achterblijven op haar NCP. Ik heb zin om de kinderen weer te zien en ik ben erg benieuwd of de leerkracht gebruik heeft gemaakt van mijn kopieerwerk dat ik had achtergelaten. Ik zie het morgen!

  • 02 April 2014 - 17:37

    Martijn:

    Naast alle sportieve bezigheden en schilderachtige landschap was Mozambique inderdaad een waar Wi-Fi-paradijs, haha! Echt heel leuk om met regelmaat even bij-gebabbeld te hebben. Die foto's doen mij alleen ook wel verlangen naar zo'n mooi strand. Beetje jammer. Scheveningen lijkt er niet zo veel op.

    Ook tof dat Alex allemaal toffe foto's op Facebook plaatste! Heb je die al gezien? Bijna allemaal even charmant. Dat wetende, ben ik nu wel heel nieuwsgierig hoe die expeditie om in de boot te klimmen er eigenlijk uit zag. Zijn daar nog toffe foto's of video's van?

    Na jouw verhaal (en foto's) weet ik zeker dat ik nog eens naar Mozambique wil! Neem aan dat je alle gave locaties wel even genoteerd hebt, toch? Het eerste maandje zit er op en nog twee te gaan. Hoop dat je het heel tof hebt.. en toch vind ik het nu al fijn om te weten dat je over twee maandjes weer back-home-safely bent. :-)

    tot snel! X


  • 03 April 2014 - 12:39

    Patricia Diemeer:

    Zo hey...das weer een mooi verhaal!... Het enthousiasme spat er vanaf! Heb je op Skype gemist maar dan krijgt Martijn tenminste ook nog een kans...;-) Love u Miesje! X mam

  • 04 April 2014 - 16:18

    Annie Hes:



    hoi Michele wat een heerlijk verslag,zoals jij dat kan vertellen het plezier spat er af.
    Ikben zo blij dat je het naar je zin hebt,en door je verhalen te volgen geniet ik met je mee.
    hier gaat alles goed,ben heerlijk 5 dgn. naar duitsland geweest met niek en em.
    Zij volgen je ook en vinden het geweldig omte lezen.

    tot gauw .liefs oma.

  • 05 April 2014 - 12:05

    P Sijm:

    Ook maar eens een reactie vanaf mij kant. Geweldig om te horen dat je het zo naar je zin heb.
    Ben op dit moment aan het werk dus dan heb ik alle tijd om te reageren. Hoop dat de andere 2
    maanden net zo leuk zijn en ik ga er van uit dat dat ook gaat lukken. Chico heeft net al zijn
    mondelinge examens achter de rug en het is redelijk gegaan. Groet namens mij en Chico

  • 18 April 2014 - 17:54

    Michèle Sijm:

    @Martijn: Daar zijn (gelukkig) geen foto's van, haha! Heb de foto's van Alex gezien, helaas ook wat minder charmante haha, maar he - dat hoort er ook bij. ;)

    @Mam: Heb jullie een keer gesproken via skype in Mozambique, maar dat ging niet helemaal soepel. ;) Binnenkort in Zuid-Afrika ergens 2 dagen gratis wifi, wie weet dan weer! xx

    @Oma: Wat leuk om telkens wat van u te horen, ik heb het inderdaad heel erg naar mijn zin, Mozambique was ook echt wel een hoogtepunt, echt vakantie! Leuk dat u naar Duitsland bent geweest, het weer daar is behoorlijk goed zag ik al.. Lekker! Leuk om te horen dat Niek en Em me ook volgen! Doe ze de groetjes van me! Liefs, Michèle

    @Pap: Superleuk om ook wat van je te lezen! Ook erg fijn om jou en Chico in Mozambique eindelijk gesproken te hebben! De andere weken hier gaan vast ook super worden, daar zorg ik wel voor haha! Nog zoveel om naar uit te kijken. Ik ben ondertussen al over de helft, de tijd vliegt! Tot snel! Liefs, Michèle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèle

Actief sinds 01 Maart 2014
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 19433

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 27 Mei 2014

Vrijwilligersreis

Landen bezocht: